Pengikut

Jumaat, 17 Oktober 2014

Agar-agar Santan Pandan

      Musim Agar-agar aku belum habis lagi daa..hu..hu. Kali ni aku buat Agar-agar Santan Pandan pula untuk minum petang ni.. Korang pun biasa dah makan Agar-agar ni kan?! Tapi ini kali pertama gak aku buat Agar-agar Santan Pandan ni.. so jadi tak ni? he..he. Tapi resepi aku tak ingat aku ambil kat mana..tapi lebih kurang dengan korang punya gak kan?! So layan Album aku ni ye..

Ni la Agar-agar Santan Pandan aku..




Bahan-bahan:

1 paket serbuk agar2  ( yang 10g tu )

4 cawan air
1 cawan gula pasir
250ml santan (aku guna santan kotak 100ml, pastu aku tambah air jadikannya 250ml)
1 biji telur (masukkan dalam santan tadi, pastu kacau dengan garfu)
sedikit garam
5 helai daun pandan
sedikit pewarna hijau & perisa pandan

Cara2:

- blander daun pandan dengan sedikit air, tapiskan.

- masak gula pasir dengan air blander daun pandan tadi..tambah lagi air..jadikannya 4 cawan semuanya. 
- bila dah mendidih masukkan sebuk agar2 & kacau sebati.
- masukkan pula santan yang dah dicampur dengan telur tadi. biar menggelegak (santan pecah). kacau takut membuak keluar lak.
- kacau dalam 2 minit, bila dah nampak macam berbintil-bintil, tutup api, masukkan dalam acuan.
- bila dah sejuk bolehlah dihidangkan.
- lebih sedap dimakan kalau agar2 ni baru keluar dari peti ais!!!


Masak air pandan & gula pasir tadi..

Dah menggelegak masukkan santan serta telur tadi..

Masukkan dalam acuan..

Tada!!! dah siap..


Jumpa Lagi!!



4 ulasan:

Mustofa berkata...

Salam....
Nice Entry.. em, enak kelihatannya tu.

azlia berkata...

Terima kasih...sedap dimakan sejuk terutama bila cuaca panas...

Siti Zawiyah Rahmat berkata...

Salam kenal..
Senang je buatnya ye.. boleh cuba ni..

azlia berkata...

boleh siti..cuba lah..akak pun 1st time buat yang ni..ok kan...