Pengikut

Selasa, 19 Ogos 2014

Agar-agar Karamel

      Assalammualaikum..lama tak jenguk blog aku ni..sibuk makan kuih raya agaknya ekk! Berkaramel lagi aku ni..kali ni Agar-agar tanpa telur & tanpa kukus..atau lebih sinonim bloger2 panggil Puding Karamel tanpa telur. Resepi ni aku ambil dari Google..aku tak ingat dari blog mana..korang taip je nama makanan keluarlah resepi dari bloger2 yang baik hati berkongsi resepi mereka tu..

Agar-agar Karamel Aku..

Resepi:- (aku copy paste dr folder resepi aku ye)

Bahan A :
1 cawan gula
1/4 cawan air

Bahan B :
1 paket serbuk agar-agar (10gm)
4 cawan air
3/4 cawan gula

Bahan C :
1 tin susu cair
2 sudu besar tepung kastard
1 sudu kecil esen vanila

CARA2:

Bahan A

- utk buat karemelnye guna pan yg leper atau yg mudah di angkat.
- tuang gula dalam pan dan sentiasa kacau.. make sure guna api    kecil..
- bila semua gula sudah cair dan warnanya keperang2an, tambah  kan 1/4 cawan air dan terus kacau supaya semua   air bersatu dgn gula  td.  (hati2 semasa tuang air, wap dia panas)
- angkat pan, tuangkan karemel panas td dlm loyang / acuan. Biar    kan ia sejuk.

Bahan B &C 

- campur semua bahan B dan masukan ke dalam periuk.. Kacau dan  biarkan hingga didih.
- Satukan semua bahan C, sebatikan..
- bila bahan B tadi dah mendidih, tuangkan bahan C yg telah disebatikan ke dalam periuk td..
- kacau sehingga sebati, dalam 3-5 minit dan matikan api.
- tuang puding tadi dalam bekas yg berisi karemel. biarkan sejuk  dan simpan dalam peti ais..dan bolehlah dimakan. 


Gula yang nak di karamelkan

Semua bahan B & C tadi..

Masukkan dalam acuan yang berisi karamel tadi.

Tada! dah siap.


Jumpa lagi..


1 ulasan:

Hana ♡ berkata...

yang gula tu mmg nnt terbalik kan dia akan cair macam tu eh? Saya baru lepas buat ni! Ada dalam peti ais tu. Tapi takut pulak tak jadi, sebab tadi tengok gula karamel tu mcm keras semacam je. Haha ape ape pun terima kasih for the resepi!! :D