Pengikut

Rabu, 23 Julai 2014

Kek Pisang Chef Wan

      Assalammualaikum..bulan2 puasa ni tekak teringin lak nak makan Kek. Kek apa yang senang ekk! tengok dalam Peti Ais tu ada Pisang sikit hmmm...buat kek pisang lah. Selak punya selak buku resepi, ternampak resepi Kek Pisang Chef Wan..resepi ni dah lama aku ambil dari salah satu rancangan masakkan dia lama dulu. Entah betul ke tak resepi yang aku salin ni masa tu?! tapi kalau aku dah salin dalam buku resepi besar aku ni..maknanya complete lah resepinya yang dapat aku salin. Buktinya..jadi apa kek aku..rasa pun sedap..yang penting sempoi je resepinya dan senang. Ok..masa tak de..layan Album Kek aku ni ye..

Kek Pisang Chef Wan version aku..

Bahan2:

1 3/4  cawan tepung 
1 cawan pisang emas - yg dilecek
225g mentega
2 biji telur saiz yg besar sikit
1 cawan gula halus
sedikit jus lemon & garam
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh asen vanilla
1/2 cawan yogurt
sedikit walnut cincang yang dibakar (aku tak letak- x de stok daa)

Cara2:

-pukul gebu gula & mentega
-masuk telur + asen + lemon + garam
-masuk yogurt & tepung & pisang
-bakar 180C selama 45 min- bergantung pada oven masing2



 Aku pukul semua bahan ni ( maaf ye tak ikut arahan..nk cepat)



Tada!! dah siap!




Bye-bye..



Tiada ulasan: