Pengikut

Rabu, 9 Julai 2014

Ayam Palembang..

      Ayam Palembang?!..he..he..masalahnya orang Palembang tau tak kewujudan masakkan ni?! Resepi ni aku dapat dari Mak kawan aku ni..nama masakkan dia Opor Ayam..tapi bila aku masak kat rumah Mak..Mak kata ni masak Ayam Palembang! Tah la..tak kisah pun lah apa namanya, yang penting masakan ni senang, simple dan sedap dimakan. Tak ke korang pun penah masak macan ni gak? apa lak nama masakkan korang?!.he..he. Budak2 suka lah kot sebab tak pedas sangat. Kalau aku mesti tambah cili api sikit, buat kaw2 pedas he..he..tapi ada budak2 makan redho je la..


Ayam Palembang Aku..

Resepi:

1 ekor ayam
6 ulas bawang merah (saiz besar skit)
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 sudu teh jintan manis
4 sudu besar cili boh (ikut kepedasan yg korang nak)

-blend semua bahan diatas

4 sekawan (bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga & kayu    manis)
3 batang serai
 santan secukupnya (dlm 1/2 kilo yg pekat)
 garam & perasa secukupnya

Cara:
-masukkan ayam dalam kuali, 
-masukkan semua bahan bland, serai, 4 sekawan & santan 
-masukkan perasa
-masak hingga pecah minyak & kering sedikit (macam masak    rendang)

Senangkan?! Ni bahan2 yg dah diblender.

Masukkan Ayam..

Dah kering pun..

Tada! dah siap..


Bye-bye..



2 ulasan:

Amelia Amri berkata...

Salam Ramadhan ^_^
Nak Cuba resepi ni untuk berbuka nanti ...

azlia berkata...

senang kn! try la..slmt mencuba!